Monday, March 04, 2019

Critical Possibilities| Critical Absences: devices, machines and other hybrid associations

Critical Possibilities| Critical Absences: devices, machines and other hybrid associations

Possibilidades críticas – ausências críticas: dispositivos, máquinas, pessoas e outras associações híbridas

This article explores the potential of absence, invisibility and disappearance as fundamental ideas for choreography in the present time. Capitalism is a main provider of "experiences" making performativity a central locus of productivity. Our relation with objects is defining new relations that moved away from our role of object users. As performance becomes a core feature of capitalism could a refusal to perform or a withdrawal provide a critical stance on the way we live today? Such refusal encapsulates a radical aspect in a time where performance seems to cooperate with capitalism. To leave the stage to an "object performer" is to engage with other meanings and worlds that might translate our present hybrid world characterized by a growing dependence of the human body and technology.

Este artigo explora o potencial da ausência, invisibilidade e desaparecimento como ideias fundamentais para a coreografia no tempo presente. O capitalismo é o fornecedor principal de "experiências", colocando a “performance” no locus central de produtividade. A nossa relação com os objetos define novas relações, distintas e mesmo distantes do nosso papel de simples usuários. À medida que a “performance” se torna a característica central do hiper-capitalismo, poderá uma recusa em "performar", um esconder do "performer" oferecer um olhar crítico sobre a nossa forma de viver? Uma recusa em "performar" encapsula um aspecto radical numa época em que a "performance" colabora ativamente com o capitalismo. Desaparecer, deixar o palco a um "objecto-performer" é engajar com outros significados e mundos possíveis que traduzem a nossa crescente dependência entre corpo humano e tecnologia.

Disponível em:
doi 10.17648/trans-2017-90425

No comments: